На 4 април в Tеатър „София“ се проведе премиерата на „Горчивите сълзи на Петра фон Кант“ от Фасбиндер. Екип на Kafene.bg присъства на събитието и в следващите редове ще ви споделим впечатленията си от него.
Най-новото заглавие в репертоара на Театър „София“ ни грабна с начина, по който е представен
образа на жената, както и важната роля на любовта в живота ѝ.
Казват, че жената е като водата. Бавно и търпеливо, тя си проправя своя път. Търси и намира брод въпреки всяка спънка. Понякога е пълноводна река, понякога пресъхваща, но винаги тече, винаги живее.
На пръв поглед Петра фон Кант е успешен моден дизайнер. Нейните колекции се чакат с нетърпение не само в Европа, но и в САЩ. Блясък, пари, слава. Достатъчно ли е това? Може ли една жена да намери утешение и вяра в работата си? Може ли с работата си да запълни празнотата в живота си, да замени любовта? Какво е една жена без любов? Защо и как Петра фон Кант се озовава в положение да моли за любов и любов ли е това наистина?
Съчетание между лична история и модно ревю,
спектакълът, режисиран от Пламен Марков дава възможност на зрителя сам да си отговори на тези въпроси.
Лилия Маравиля не просто влиза в ролята на Петра фон Кант, тя живее живота на талантливата и нещастна дизайнерка в цялата му пълнота. Любов, омраза, жестокост, щедрост, отвращение, унижение, горчив смях, лудост, ирония, отчаяние, смирение – нищо не е спестено на публиката.
Това не е комедия, макар че не липсват комични моменти, особено ако сте ценител на иронията. Това е
история за живота на една жена, която търси любовта.
Не я намира в собственото си семейство. За майка си дори и когато е призната от света на модата тя си остава “просто една шивачка”.
Милена Живкова в ролята на майката на Петра Фон Кант не оставя никакво съмнение у зрителя от какво семейство произлиза главната героиня и каква е цената за това.
Петра Фон Кант два пъти намира любовта, два пъти сключва брак, два пъти преживява раздяла. Първата е неочаквана и нежелана, белязва нея и дъщеря ѝ за цял живот. Втората раздяла е неистово желана. Тя се явява този преломен момент, в който Петра започва да се отдалечава от мъжете.
Срещата с приятелката ѝ Сидония фон Гразенаб, изиграна от Лора Мутишева, я запознава с Карин. Отношенията между Петра и Карин онагледяват срещата между представител на поколението Х и поколението Z.
Колкото Петра търси стабилност, сигурност, спокойствие, толкова Карин е отворена към новото, не се притеснява да каже какво мисли, плъзга се по повърхността на живота без да изисква и обещава. Не планира. Просто живее. Младата актриса Лидия Василева играе Карин с изключителна лекота и непринуденост.
Макар и с малки включвания Йоанна-Изабелла Върбанова, в ролята на дъщерята на Петра, допринася за развитието на образа на Петра през призмата отношения майка-дъщеря. Марлене, помощничката на Петра е единственият персонаж, който не говори с думи, а с поглед, с жестове и въпреки това казва много. Чудесна игра на Неда Спасова като Марлене.
Една история за живота на жената, видяна през погледа на мъж
в лицето на режисьора Пламен Марков, и изиграна от един изцяло дамски състав.
Финалът на пиесата е отворен. На зрителя е даден шанс да реши сам за себе си как продължава историята. Дали сълзите на Петра фон Кант ще останат завинаги горчиви или нещо ще се промени?