В Благоевград за първи път в България се организира фестивал на младия театър

ТАРА… РА… БУМБИЯ! Името само изскочи от песничката на Чебутикин в Чеховите „Три сестри”. Тази на глед безсмислена фраза, пътуваща във времето и пространството с едно музикално произведение от края на 19 век в Англия, през Франция като шансон, изпълняван в знаменития „Максим” в Париж, после Русия, а и България… звучи заклинателно, подобно на абракадабра. Съдържа в себе си някакво магическо свойство и много скрити истории, близки до самата природа на театъра, това „безсмислено занимание”, както го наричаше Коко Азарян.

ТАРА-РА-БУМБИЯ в превода на събитието, което ще се състои от 13 до 20 май в Благоевград, означава територия за млад театър.

Онзи, който не се съобразява с пътните знаци на статуквото и има вкус към експеримента.

Онзи, който има самочувствието и способността да преминава отвъд регионално затворените неща, отвъд традиционните и остарелите форми и да изобрети свой сценичен език.

Онзи, за който отвореността и любовта са от първостепенна важност.

С такива творци иска да ви срещне фестивалът „ТАРА-РА-БУМБИЯ”, превръщайки се във витрина на най-интересното и провокативното от продукцията на новата вълна.

Главен организатор е община Благоевград.

Ето някои акценти в програмата.

Среща с клоунадния Брехт предлага дипломният спектакъл на студентите от класа на доц. Ивайло Христов в НАТФИЗ. „Кафказкият тебеширен кръг” е копродукция между бургаския драматичен театър и Театралната академия. От гледна точка на критиката, постановъчната работа на Ивайло Христов е повече от изненадваща. Придържайки се стриктно към оригинала на пиесата (в превод на Константин Илиев), с ремарките, зонговете и други важни неща, режисьорът си е позволил свободен, но симпатичен прочит, с елементи от площадния театър, а не от т.нар. епичен театър на Брехт. Този подход държи будни сетивата и води зрителя към съучастие и съпреживяване на социалния казус, заложен в пиесата. Но най-важното е, че с всеотдайната си игра, (както е написала Патриция Николова), студентите успяват да пренесат публиката в славните витизчийски времена, когато младите актьори са вдигали малки революции с някои от легендарните спектакли.

Във втория и третия ден на фестивала светлината е насочена към документалния театър. Чрез две представления на студио „Вокс Попули” – „Протест. mp3” (Вербатим театрално изследване върху уличните протести от февруари-март 2013) и „Майките” (с номинации за „Аскеер” 2013 за режисура и за най-добър спектакъл) – публиката ще се докосне, както до вербатим техниката, така и до смелостта на Неда Соколовска да бъде различна, да експериментира и да търси нови форми. В основата на представленията на „Вокс Попули” са интервюта с хора, които екипът (от 11 души – актьори, социолози, културолози и журналисти) прави по време на репетиционния процес на всеки проект, посветен на конкретна социо-културна тема.

Два различни, вълнуващи спектакъла на сдружение „Реплика, създадено от млади и популярни актьори (като Ованес Торосян, Ивайло Драгиев, Благой Бойчев, Милко Йовчев...), са включени в афиша на фестивала.

Заполярная правда” (Истина отвъд полярния кръг), който ще бъде представен във вторник, е първата сценична реализация у нас на пиесата на руския драматург Юрий Клавдиев. Тя поставя важни проблеми, свързани със заразените от вируса на ХИВ, за изолацията и имунната недостатъчност на обществото. Режисьор е роденият в Хамбург Георг Жено, художествен ръководител и създател на театър „Йозеф Бойс” в Москва.

Скъпа Елена Сергеевна”, с участието на актрисата Ангелина Славова, е другото представление на сдружение „Реплика”, копрокукция с Театрална работилница СФУМАТО, което може да бъде видяно на 17 март, петък. Режисьор, автор на превода и на музикалната среда е Мартин Киселов, (с номинация „Икар” 2013 в категория „Дебют), получил магистърска степен по филмова и телевизионна режисура в Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Пиесата на Людмила Разумовская е добре позната у нас заради десетките интерпретации. Писана е в далечната 1980-та година, но е сред вечно актуалните текстове, защото се занимава с проблема учители-ученици. Дълги години е била забранявана в СССР.

Клер & Мадам & Соланж. Игра на любов и смърт” по Жан Жьоне е другото провокативно заглавие, което ви кани да отидете с отворени възприятия и което дава заявка да ви очарова. Очаква ни съпреживяване на неподправено еротична постановка, която е по-скоро мисли и творби на участващата актриса Касиел Ноа Ашер, а не толкова на Жьоне. Светлината в нея е обърната към младите Силвия Станоева и Иво Желев, ангелите на Касиел, особено след спечеления Икар 2013 за дебют и номинацията за Наградата на името на големия театрален режисьор Стоян Камбарев.

Благоевградският драматичен театър „Никола Вапцаров” ще бъде представен в програмата със спектакъла „Малки ритуали за сбогуване” на режисьора Явор Веселинов.Пиесата на младата Оля Стоянова е една от двете спечелили нагрдата „Наум Шопов” от Първия национален конкурс за българска пиеса на абсурда.

От Драматичен театър „Никола Вапцаров” тръгва и професионалната кариера на актьора Петар Милошевски с роли в продължение на няколко сезона, които и днес се помнят. Той е роден в Битоля на 16 юли 1982-ра, завършил е НАТФИЗ в класа на проф. Пламен Марков, после магистратура в Sentral school of speech and drama в Лондон, където живее и работи в момента. Забележителният му моноспектакъл „Норе” (Надежда), който почитателите му могат да гледат в събота, ще бъде своеобразно негово завръщане на благоевградска сцена. За ролята си в „Надежда” спечели наградата за най-добър актьор на Международния фестивал на монодрамата в Битола 2012, както и специалната награда за „предаване на импулси на човешката душа чрез езика на движението и поезията” в Хановер.

Едно от събитията на сезона спектакълът на продуцентска компания „КРЕДИ АРТЕ” ЖИВАК е дебют на актьора Димитър Живков като автор на пиеса. Историята е посветена на врачанския манталитет, чувството за хумор и светоглед на хората от Северозападна България, един много специфичен регион.

Брилятната игра на младия актьор Димитър Живков му донесе номинация за „Аскеер 2013” за изгряваща звезда.

Още един номинант в категорията изгряваща звезда на „Аскеер 2013” ще представи свой спектакъл на фестивала „Тара-ра-бумбия”. Младият Васил Дуев е автор, актьор и режисьор на оригиналния дебютен спектакъл „Самотни персонажи” в театрална работилница „Сфумато”. Спектакълът „Самотни персонажи” е носител на приза „Сфумато – нови имена 2012“, а експертите на фондация „Стоян Камбарев” номинирха Васил Дуев за дързостта да отстоява своя авторски театър в това  комерсиално време, за дълбочината и въображението, с която разнищва една толкова непопулярна тема, каквато е непосилната лекота на авторството и творчеството като война със себе си.   В спектакъла освен Васил Дуев участват младите звезди на българския театър Василена Гецкова, Весела Бабинова, Николай Йовин, Петко Венелинов, Христо Ушев.

Фондация “Арт Офис” и Младежки театър Николай Бинев ще представят ОТКРИТ АКТЬОРСКИ КЛАС С ИЦКО ФИНЦИ.

Любимецът на българската публика ще покани феновете си на откровен разговор за занаята на актьора, за трудностите и удоволствията от това, да бъдеш отдаден на киното и театъра.

Като бонус за зрителите на Благоевград са новия спектакъл на Камен Донев «ЛЕКЦИЯ № 2 “ЗА ВСЕОБЩАТА ПРОСВЕТА», спектаклите „Лалугер” с участието на Николай Урумов и ироничният поглед на Теди Москов към недоразбраната балканска цивилизация. представен от акттьорите на Малък градски театър „Зад канала”.