„Вокални импресии” – концерт на Смесен хор Canticum от Лондон

Концерт от Британските седмици в България
диригент – Марк Форкген
26 май /нделя/, 19.30 часа,
Католически катедрален храм „Свети Йосиф”

Кантикум е един от най-всестранните в музикално отношение камерни хорове във Великобритания. Вече в своя 23-ти сезон той е възхваляван за своите изящни изпълнения на значими творби и изучаването на съвременния репертоар. Хорът също така е поръчвал написването на нови произведения и редовно прави премиерни изпълнения.

Концертите през настоящия сезон включват религиозните произведения на Чайковски, „Вечерня“ на Гречанинов в гръцката православна катедрала в Лондон и два концерта в „Сейнт Мартин ин дъ Фийлдс“ на площад „Трафалгар“: първия с „Меса в до минор“ на Моцарт, а втория с програма от италианска хорова музика.

Други основни моменти са предаването по радио „Би Би Си“ на Сутрешната коледна служба, „Меса в си минор“ на Бах с Оркестъра от епохата на Просвещението и премиерата на „Step by Circle” на Сър Питър Максуел Дейвис, посветена на Марк Форкген и хора. В контраст на традиционните си изяви, хорът откри фестивала в Челси през 2008 г., като осигури хорови гласове за „Atom Heart Mother” на Пинк Флойд заедно със солиста Дейвид Гилмор.

Кантикум провежда редовни пътувания в чужбина. Турнетата включват произведения, като „Дидона и Еней“ на Пърсел и „Месия“ и „Израел в Египет“ на Хендел – изпълнение, което откри фестивала за барокова музика Витербо в Италия пред многобройна публика.

Записите също имат важно място в програмата на Кантикум: „A Hymn to the Virgin“ с произведения от Виктория, Пуленк и Пануфник, „In the Gloom of Whiteness“ с произведения от Колин Райли, Фрейзър Трейнър и Кийт Робъртс, както и запис от изпълнение по време на концерт на „Step by Circle” и „Two Latin Motets“ на Сър Питър Максуел Дейвис. Кантикум са продуцирали и два коледни диска: „A Christmas Carol“ и „The Christmas Story“.

Марк Форкген – Музикален директор

Марк Форкген е музикален директор на Кантикум от 1995 г. Той е също така Музикален директор на лондонския концертен хор и главен диригент и артистичен съветник на Кокоро (новата музикална група на Симфоничния оркестър на Борнемут).

Форкген е работил с много водещи оркестри, включително Кралския филхармоничен оркестър, Оркестъра от епохата на Просвещението, Симфоничния оркестър на Борнемут, Камерния лондонски оркестър „City of London Sinfonia“, Английския камерен оркестър, Английската северна филхармония и Композиторския ансамбъл, като се е появявал на големи сцени, в това число Роял Фестивал Хол, Барбикан и Роял Албърт Хол. Като специалист в областта на хоровата и съвременната музика той е участвал в премиерните изпълнения на повече от сто произведения.

Марк е бил диригент и артистичен съветник на престижни фестивали, включително 70-тия рожден ден на Сър Питър Максуел Дейвис, „Stravinsky Rite On“, „Фестивала на Бритън“, „Музика на Америките“, „Британия след Бритън“ и „Изтокът среща запада“.

Записите на Марк с Кантикум и Кокоро са горещо препоръчвани от Би Би Си, а също така в музикалната и националната преса. Извън Обединеното кралство той е изнасял концерти на „Пролетно тайнство“ на Стравински в Дания, „Месия“ на Хендел в Сиена и „Израел в Египет“ на Хендел на Фестивала за барокова музика „Витербо“ в Италия. Основните участия от последния сезон включват водене на проект за културната Олимпиада, предавания на Би Би Си като част от цикъла „Музикална нация“ (“Music Nation”), „Сънят на Геронтиус“ от Елгар в Роял Фестивал Хол, Хендел и Воън Уилямс в Куийн Елизабет Хол и продукциите на „Суини Тод“ и „История на войника“ на Стравински. Марк Форкген е сътрудник на Youth Music („Младежка музика“).

В момента е диригент на Младежкия оркестър на Дорсет и директор по музика в училище Тонбридж.

Бележки по програмата

Вечерният концерт ознаменува богатството на религиозната музика, композирана из цяла Европа, включително в Англия и България (!), от XVI в. до наши дни.

Cantate Domino от Монтеверди (Италия), публикувана през 1628 г., е написана за едно от двете въздвижения на Светия кръст във Венеция.

Sicut Cervus от Палестрина (Италия) е написана по текст за благославянето на купела на Страстната събота. Творбата е композирана през 1581 г. и се счита за въплъщение на Ренесансовата полифония.

Selig Sind Die Toten е композирана от Шюц (Германия) през 1648 г., когато той се връща към по-традиционен стил на писане след италианската екстравагантност на неговите ранни творби. Текстът е от книгата Откровение.

Thou Knowest Lord е погребален мотет, първоначално изпълняван с духови инструменти. Той е композиран за погребението на Кралица Мария II през 1695 г. от Пърсел (Англия).

Crux Fidelis е мотет за страстната седмица, приписван на португалския крал Крал Хуан IV. Смелият музикален език обаче предполага по-късна дата на композиране.

O Haupt Voll Blut Und Wunden е хорал от „Матеус Пасион“ на Й.С. Бах (Германия).

O Vos Omnes е една от малкото композиции на великия челист от XX в. Пабло Казалс (Испания). Творбата е написана по текста на третия антифон за Страстната събота.

God So Loved The World е композирана през 1887 г. от Стайнър (Англия) като част от неговата оратория „Разпятието“.

O Salutaris Hostia е композирана през 1857 г., когато Росини (Италия) е бил частично в пенсия. Обикновено се пее при благославяне на причастието.

Jubilate Deo от Габриели (Италия) е мотет, написан в стил, повлиян от мадригала за Св. Марко във Венеция.

Cherubic Hymn, №. 1 е написан през 1884 г. от Чайковски (Русия) като едно от неговите девет Религиозни произведения. Представлява проста, главно хомофонна, мелодия. Достойно Есть (Химн на Светата Дева) е петото от тези произведения. Въпреки че също е хомофонно, „Достойно Есть“ в голяма степен си служи с паузи за постигане на драматичен ефект.

Ave Maria е написана от Стравински (Русия) през 1926 г., когато той отново се присъединява към руската православна църква. Композиторът адаптира творбата с латински текст през 1949.

Богородице Дево (Ave Maria) от Аво Пярт (Естония) е поръчана от Кингс Колидж, Кеймбридж, като част от техните „Девет урока и коледни песни“ през 1990 г. Светският, танцувален стил контрастира силно с аскетичния характер на мелодията на Стравински към същия текст.

Salve Regina е написана през 1941 г. от Пуленк (Франция) и притежава музикален стил, повлиян от грегорианското песнопение, съчетано с отличителния хармоничен език на Пуленк.

Ave Maris Stella от Григ (Норвегия) датира от 1898 г. Първоначално тя е била солова песен, която описва Мария като звезда, водеща смъртните души през океана на живота.

Тебе поем от Добри Христов (България), е част от неговата музика към „Литургията на Св. Йоан Златоуст“, изпълнена за първи път по време на освещаването на катедралата „Св. Александър Невски“ в София.

Os Justi е музика за църковни химни, написана през 1879 г. от Брукнер (Австрия) за хора на манастира „Св. Флориан“ в Линц, където Брукнер прекарва, където се изгражда като личност.

Смесен хор Кантикум от Лондон в състав:

Сопран
Мери Форкген
Джанет Хейлс
Алисън Кенеди
Рут Ноулс
Анджела Пери
Сюзън Портър-Томас
Анна Пауър
Елизабет Скот Плъмър
Хана Шилд

Алт
Нанси Гудчайлд
Филипа Сметхърст
Али Стюарт
Ян Трот
Сара Уилби

Тенор
Едуард Алън
Никълас Пайк
Марк Стедман
Филип Уилсън

Бас
Майлък Пелмор
Джеймс Пеплер
Саймън Скот Плъмър
Филип Таулър
Лорънс Уилямс

Програма

К. Монтеверди

Cantate Domino

Д. Палестрина

Sicut Cervus

Х. Шюц

Selig Sind Die Toten

Х. Пърсел

Thou Knowest Lord

Крал Хуан IV

Crux Fidelis

Й.С. Бах

хорал из „Матеус Пасион”

O Haupt Voll Blut Und Wunden

Пабло Казалс

O Vos Omnes

Стайнър
God So Loved The World

Д. Росини

O Salutaris Hostia

Д. Габриели

Jubilate Deo

П. И. Чайковски

Cherubic Hymn, №. 1

Достойно Есть (Химн на Светата Дева)

Стравински

Ave Maria

А. Пярт

Богородице Дево (Ave Maria)

Ф. Пуленк

Salve Regina

Е. Григ

Ave Maris Stella

Д. Христов

Тебе поем

Брукнер

Os Justi