Ваня Щерева: Добрият писател е безпристастен читател на текстовете си

Ваня Щерева ще бъде една от водещите на курса по творческо писане, организиран от издателство "Сиела", който започва на 16 октомври. Как се става писател, какви качества са нужни, за да овладееш думите и историите – вижте в интервюто на "пеещата актриса", "портокаловото момиче", писател или с една дума – артист.

Миналата година писателят Марин Бодаков предложи на децата в подобен курс да си водят писателско тефтерче, в което да записват хрумванията си. Вие имате ли такова тефтерче
?

Нямам и това не е добре. Идеите при мен идват рано сутрин в онази граница между съня и събуждането. Но доспиването прецаква всичко. Все се каня за едно тефтерче до нощното шкафче… И все забравям.

Решили ли сте кои ще бъдат първите ви думи към курсистите?

Не съм. Аз никога не си подготвям думите предварително. Даже когато пиша, понякога сами се нареждат и чак накрая откривам, че и смисъл е дошъл. Най-важното за пишещия човек е да умее да разказва добре история. Ще се опитам с упражнения да провокирам в тях да мислят в действие. Защото много хора умеят да пишат красиви думи, но ако тези думи не водят действието, а само показват емоции и чувства, за мен като читател нищо не означават.

Имате ли хватка, номер, с който викате музата си
?

Ех, ако имах… Щях да си довърша една започната книга…

Колко книги трябва да си прочел, преди ти самият да започнеш да пишеш?

При мен се случи обратното – първо написах книга и после започнах да чета много. Предполагам вариантът от въпроса ви е по-правилният. Но зависи от човека – ако много харесваш нещо, което си прочел, има опасност несъзнателно писането ти да заприлича на харесваното.

 Харесвате ли хепи енда и той често ли присъства в книгите ви?

Ами нямам конкретни предпочитания. Всяка история сама си води финала. Май само в общата ни книга с Людмила Сланева имаме хепиенд. И със сигурност е дошъл естествено.

Вярно ли е, че добър писател се получава от лош поет?

Не вярвам в това. Добрият разказвач на истории е добър и в поезията, и в прозата. Пример: Георги Господинов. Според Тома Марков, аз съм много добър поет и лош писател. Според мен, той не е чел прозата ми, защото е бавно, и за човек, вгледан в себе си това е безинтересно занимание. А аз имам само едно-две добри стихотворения, и са кратки при това, лесни за четене… И по принцип не харесвам поезията.

Избройте 5 качества, които трябва да притежаваш, за да пишеш добре.

Да имаш талант за това. Да умееш да се отстраняваш от собствения си текст и да си му безпристрастен читател – само така можеш да откриеш грешките. Да не си тотален егоцентрик – да можеш да чуеш редактора си и да му повярваш. Да не си инат – да можеш да отстраниш ненужното в един текст, без да ти е жал за изхвърлените думи. Станаха ли пет? Май са повече от пет качествата, които са нужни, но за останалото – на курса по творческо писане, който започва на 16 октомври.