Бенефис – Марин Янев на 70 години

ТЪРСИ СЕ СТАР КЛОУН – Премиера 6 април 2013 г.
Народен театър "Иван Вазов"

от Матей Вишниек
превод – Огнян Стамболиев

Режисьор – Ивайло Христов
Сценография и костюми – Марина Янева
Музика – Кирил Дончев
Снимки – Симон Варсано

Действащи лица и изпълнители:

Филипо – Марин Янев
Николо – Стефан Мавродиев
Пепино – Илия Добрев

Матей Вишниек е роден през 1956 г. в гр. Радауц, Североизточна Румъния. През 1980 г. завършва философия в Букурещкия университет. Тогава и издава първата си стихосбирка, а за третата – „Мъдрецът по време на чай" (1984), печели наградата на Съюза на румънските писатели.
Успоредно с поезията започва да пише пиеси и постепенно открива основното си призвание в драматургията. През 1987 г. емигрира във Франция. Работи като журналист в румънската секция на Радио Франс Ентернасионал-Париж. Автор е на около трийсет пиеси, издадени от най-престижните френски издателства. В началото на 2013 г. излезе и още една негова книга с поезия – „На маса с Маркс", както и вторият му роман – „Господин „К" – освободен".
М. Вишниек е носител на награди на Румънската академия на науките, Асоциацията на драматурзите и композиторите на театрална музика във Франция, от театралния фестивал в Авиньон. В България е играна пиесата му „Жената като бойно поле" от Театрална компания „Контрапункт" на сцената на Малък градски театър зад канала през 1997-1998 г. (реж. Владимир Петков), а „Машината Чехов" е преведена и поставена от Вл. Петков с клас актьори абсолвенти на проф. Елена Баева от НАТФИЗ на сцената на Младежкия театър, сезон 2002-2003.
На български език са издадени стихосбирката му „Град с един-единствен жител" (2009) , сборникът с пиеси „Мансарда с изглед към смъртта" (2009) и романът „Паника в града на светлините" (2011).

Матей Вишниек:
Много бях харесал филма на Фелини „Клоуните". През цялото си детство страшно обичах цирка. И реших да разкажа историята на трима стари клоуни, които търсят работа. Така, за една година, точно преди да напусна Румъния, написах „Дребна работа за стар клоун". Днес установявам, че от всичките ми пиеси, именно тя има най-голям успех. Поставена е в 15 страни, сред които Германия, Италия, Португалия, САЩ, Австрия, Финландия, Дания, Полша, Русия, Молдавия, Турция, Бразилия, Аржентина, а също така има и около десет постановки във Франция. „Дребна работа за стар клоун" е пиеса, която съчиних за собствено удоволствие, за да се харесам на себе си или да възхитя другите. И ето, оказва се, че тя е може би единствената, която остава от цяла една епоха.

(Из разговор с Георги Борисов, сп. „Факел", кн. 1, 2007