Андреана Костадинова – как избираме книги за подаръци

Повече се търсят популярни заглавия на книги и известни автори, а по-малко – конкретни жанрове

Остава седмица до Свети Валентин и знаем, че много хора вече избират подърък за любимия човек. Книгата е един от идеалните подаръци за този повод. Потърсихме мнението на Андреана Костадинова – управителка на книжарница "Сиела Ректората" – да ни разкаже за начина, по който хората избират книга за подарък, за жанрове и тенденции в търсенето.

Андреана е енергична млада дама, която с много любов се грижи както за комфорта на клиентите, така и за екипа на книжарницата. Благодарение на екипната работа "Сиела Ректората" се отличава със собствен облик и е любимо място на много столичани и гости на града.

Има ли базова разлика – книги за жени/книги за мъже?

Когато една книга е хубава и е получила  признание, трудно може да се отличи, какъв е полът на нейните фенове. Разбира се има жанрове и автори, които са предпочитани от женската или мъжката аудитория. Трудно може да се види мъж, който да предпочита съвременните романи на Даниел Стийл, или Сара Шепърд. Както и много рядко жена ще купи книга за ремонт на автомобили, освен в случаите, когато избира подарък. Тогава много често клиентите директно се обръщат към консултантите с въпрос: Какво бихте ми препоръчали за подарък на мъж/жена? За да остане клиентът доволен от избора, препоръчаната книгата, независимо дали е художествена литература, документална проза или есеистика, трябва да е е достатъчно добра, увлекателна и стойностна, за да  намери своите читатели, независимо от разликата мъже или жени.

Залагат ли хората на сигурното – книги със съвети, приложна психология, готварски книги и т.н.?

Клиентите залагат на сигурно” само когато не са убедени в своите желания или трябва да изберат подарък за човек, когото не познават много добре. Разбира се, популярната и справочна литература са сред предпочитаните избори в тези случаи, защото в много голяма степен са неутрални. Едни от най-купуваните издания са добре илюстрираните, луксозни книги. Личните ми наблюдения обаче са, че се залага много повече на най-популярните заглавия и автори, а не толкова на типа литература.

За кого са документалните книги, биографии, автобиографии и др.?
За всекиго. Това е един от най-предпочитаните раздели. Интересът към документалната литература  е  константа. Предпочитани са както от по-възрастните клиенти, които искат отново да  се докоснат до  спомените и доказателствата от по-близкото или по-далечно минало, така и от по-младите читатели, които проявяват любопитство към събитията  и личностите от българската и световна история.

Повече класика или съвременни автори? Познати ли достатъчно са българските автори?

Струва ми се, че има превес на съвременните автори. Класическите писатели се търсят в рамките на задължителната образователна програма по литература  в училищата или университетите. Това в най-голяма степен се отнася за българските автори. Класическите български писатели, освен в книжките от библиотека за ученика, основно се купуват от българи, живеещи в чужбина, или от техни близки, на които предстои пътуване. Водещи в тези случаи са емоцията и носталгията.

Не е така обаче със съвременните български автори. Те са изключително добре представени и се радват на много голям интерес от нашите клиенти. Много често влизат в класациите на най-продаваните книги, а през изтеклата 2015 г., най-купуваният автор е Емил Конрад, млад български влогър, който предизвика истински фурор сред тийнейджърите.

Проза или поезия?

Категоричен превес на прозата. Когато става, обаче въпрос за подарък, предпочитани с джобните, полиграфически издържани издания с поезия. Те са изключително красиви и са невероятно послание към любим човек, приятел или роднина.

Влияят ли на избора на клиента в книжарницата ви прочетено интервю с автора, ревю за книгата, участие на автора в телевизиононно или радио-предаване? Осведомени ли са клиентите ви, знаят ли какво търсят?

Рекламата и добрият ПР винаги помагат на избора. Много често, клиентите идват с конкретни заглавия и имена на автори, за които са прочели статия, видели са представяне по телевизията или са чули интервю с автора. Подобни, ако мога да ги нарека, акции ориентират и насочват много добре българския читател в необятното море от нови книги, издателства и писатели.